Aikaa vievää ja rahan menoa?

Pohditaampa vielä kesäihottumahevosen omistamista parilta toiseltakin kannalta:
”aikaa ja rahaa” tai ”monttuun vaan”?

Kesäihottumahevosenpito vaatii toki omansa; hoitamista ja rahaakin… Itse olen todennut, että jos jotain vaivaa pitää olla (ja yleensä kun aina on jotain vaikka täysin tervettä hevosta kaikki tietysti toivovat!), niin tämä on kyllä siitä harmittomimmasta päästä hevosen käytön ja rahanmenon kannalta, onnistuneesti hoidettuna vain loimitus paljastaa ulkopuolisille hevosen olevan kesäihottumainen ja se on kuitenkin aina kausiluontoista eikä ympärivuotista!

Pitkävaikutteisilla, imeytyvillä hoitoaineilla hoidettuna, harjanmarto ja häntäruoto tarvitsee käsittelyn 2-4vrk välein, tarvittaessa sipaisu voidetta jalkoväliin hyönteistenpuremiin, pesuksi riittää normi hienhuuhtelut vedellä treenin jälkeen ja muutaman kerran harjan- ja hännän shampoopesun kesän aikana. Pari kappaletta hyvin suojaavia ihottumaloimia ja niiden pesemistä parin viikon välein. Siinä kaikki!
Eikä ainakaan näihin elämänsä kahteentoista ikävuoteen, Alcaide ei ole päivääkään ollut sairaslomalla eikä käytöstä pois, ei ainuttakaan klinikkareissua eikä ylimääräistä eläinlääkärilaskua, se on ollut kaikki kaudet täydessä kilpailu- ja treenikunnossa eikä suorituskyvyssäkään ole moittimista. Hevonen on levollinen ja viihtyy laitumella koko kesäkauden, yötäpäivää.

Jos verrataan esim. tyypillisiin nivel-, selkä- tai vatsavaivaisiin hevosiin: toistuvaa eläinlääkäritarvetta, klinikkakäyntejä, sairaslomaa, lääkitystä, kylmäystä, kävelytystä, erityisruokavaliota, erikoiskengitystä, hierojaa, kiropraktikkoa, satulansovitusta ja –vaihtoa, listahan on loputon…? Eli jos verrataan ajankäyttöä ja rahanmenoa – miten on?

Mutta voi olla toisinkin; kesäihottuman oireilu on hevoskohtaista ja sopivan hoitoyhdistelmän löytäminen kullekkin hevoselle tulee kokemuksen kautta. Kuten ihmisilläkin, allergian oireiden voimakkuudet vaihtelevat vaikka kyseessä olisi allergia samalle asialle. On rajummin oireilevia yksilöitä ja olosuhteiden muutos voi tehdä tilanteesta yht’äkkiä huonomman tai paremman.
Loimien kestävyys saattaa olla koetuksella joko hevosen omasta tai sen laumakavereiden toimesta. Tällöin loimituksesta tulee helposti suuri kuluerä ja vaatii hevosen hoidon lisäksi jonkin verran ehkä ompelutaitojakin...

Kesäihottumahevosen hyvinvointia on helppo arvioida vain katsomalla sitä. Kun se on levollisen oloinen ja iho on ehyt se on ok. Tällöin kesäihottumaisen hevosen pito ei ole epäoikeudenmukaista eikä väärin hevosta kohtaan.
”Monttuun” on mielestäni ihan hyvä ja oikea vaihtoehto silloin, jos hevosen hoito lähes oireettomaksi ei syystä tai toisesta onnistu tai resurssit eivät riitä siitä huolehtimiseen. Ehdottomasti väärin on hoidon laiminlyönti ja hevosen hyvinvoinnista piittaamattomuus!

Selaa tuoteryhmiä

Selaa infosivuja

Oma tili

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Voimassa 8.1.2016 alkaen.

Seiskatalli Oy (y-tunnus 2028798-5 ) myy tuotteita yrityksille sekä täysi-ikäisille yksityishenkilöille.

Tilaaminen
Tilauksen voi tehdä verkkokaupassa käyttämällä ostoskoria tai sähköpostilla info@seiskatalli.fi.
Tavarat maksetaan ennakkoon tai käteisellä noudettaessa.
Ennakkomaksu suoritetaan joko verkkopankkimaksuna tai sähköpostiisi tulevalla laskulla. Tilausta tehdessäsi valitse toimitus- ja maksutapa.

Asiakkaan tulee tarkkailla sähköpostiansa tilauksen jälkeen. Tiedotamme sähköpostilla kaikista tilaukseen liittyvistä asioista.

Tilaus
Tilauksen yhteydessä asiakas ilmoittaa tilattavat tuotteet, nimen, osoitteen sekä puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen mahdollista yhteydenottoa varten. Asiakkaan vahvistettua tilauksen järjestelmä tulostaa asiakkaan sähköpostiin (tai verkkosivulle) laskun.

Asiakas on velvollinen tarkistamaan itse tuotteiden sopivuuden. Seiskatalli Oy toimittaa asiakkaalle hänen tilaamansa tuotteet, muttei vastaa asiakkaan mahdollisesti tilaamista vääristä tai sopimattomista tuotteista.

Tilaajan tulee olla täysi-ikäinen.

Rekisteriseloste
Tehdessään tilauksen, asiakas voi rekisteröityä verkkokauppaan. Asiakas vastaa tietojensa oikeellisuudesta. Tallennettuja tietoja voidaan käyttää pohjana myöhemmissä tilauksissa.
Rekisterin pitäjä on Seiskatalli Oy.
Rekisterin tiedot ovat luottamuksellisia, eikä niitä myydä tai luovuteta ulkopuolisille tahoille Suomessa, EU:ssa tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Rekisteriin tallennetaan vain tavanomaiset asiakastiedot: henkilön etu- ja sukunimi, sähköpostiosoite, postiosoite, puhelinnumero, tiedot käsitellyistä tilauksista sekä tilausten postin seurantatiedot.
Rekisterinpitäjän tietojärjestelmä sekä tiedostot on suojattu normaalisti käytössä olevilla teknisillä suojausmenetelmillä. Rekisterin käyttöoikeus edellyttää henkilökohtaista käyttäjätunnusta ja salasanaa, jotka myönnetään vain rekisterinpitäjän henkilökuntaan kuuluvalle, jonka asemaan ja tehtäviin mainittu käyttöoikeus liittyy.

Toimitus
Toimitusajat vaihtelevat varastotilanteen mukaan kahdesta arkipäivästä noin kolmeen viikkoon. Tuotteen saatavuus pyritään ilmoittamaan aina tuotevaihtoehtojen yhteydessä. Automaattisen tilausvahvistuksen (saat sähköpostitse) jälkeen ilmoitamme Sinulle sähköpostitse jos tuotteen toimitus viivästyy tai tilattua tuotetta ei ole saatavilla. Pidätämme oikeuden viivästyksiin ja yllättäviin loppuunmyynteihin.

Tavaran kuljetuksen aikana myyjältä asiakkaalle, on myyjä vastuussa, mikäli tavara vahingoittuu tai katoaa kuljetuksen aikana. Tavaran kuljetuksesta asiakkaalta myyjälle (esim. asiakaspalautukset väärän koon vuoksi) vastuu tuotteesta on kuljetuksen aikana asiakkaalla.

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa kauppa niin kauan, kun tilausta ei ole lähetetty.

Myyjän vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta, viranomais- tai maahantuontirajoituksista rajoittuu kaikissa tapauksissa kaupan purkamiseen ja maksettujen tilisuoritusten palauttamiseen.

Palautusehdot

Sinulla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen oikeus palauttaa koko tilauksesi tai osa siitä 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita.
Räätälöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Hoitoaineiden ja lisäravinteiden sekä rehujen pakkausten tulee olla avaamattomat.

Tarjous- ja poistotuotteiden palautuskulut maksaa ostaja.

Palautettaessa tuotetta lähetykseen tulee sisällyttää kaikki mukana tullut oheismateriaali mukaan lukien pakkaus sekä mm. mahdolliset ohjekirjat. Tuotteen tulee olla alkuperäispakkauksessa, myyntikunnossa, puhdas ja/tai ilman naarmuja tai kolhuja eikä tuotepakkaus saa olla rikki. Mikäli palautuspaketista puuttuu tuotteeseen kuuluvia osia, tuotetta ei hyväksytä palautukseksi. Rehujen, lisäravinteiden ja hoitoaineiden pakkaukset tulee olla avaamattomia. Mikäli tuote on virheellinen on myyjällä ensisijaisesti oikeus korvata tuote virheettömällä tuotteella, me vastaamme palautuksista aiheutuvista kuluista.

Mikäli haluat vaihtaa tuotteen, palauta saamasi tuote asiakaspalautuksena ja tee uusi tilaus haluamastasi tuotteesta verkkokaupan kautta. Palautetuista tuotteista hyvitämme niiden kauppahinnan pankkitilille 7 vrk:n kuluessa palautuksen vastaanottamisesta.

Tilaajan ollessa epävarma esim. tuotteen kokomitoituksesta tai soveltuvuudesta aiottuun käyttöön, suosittelemme yhteydenottoa asiakaspalveluumme.

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Hinnat
Hinnat sisältävät alv:n. Kaikki hinnat ovat euromääräisiä. Kaikki verkossa näkyvät hinnat koskevat vain kotisivujemme kautta tehtäviä tilauksia. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin, jolloin vastuumme rajoittuu kaupan perumiseen tai purkamiseen.